Ik speelde kappertje en zus Annie was mijn proefkonijn!


Vroeger in ons gezin kwam de kapper altijd aan huis, totdat we naar Roggel verhuisden, toen was dat afgelopen. Want Sjang, onze de huiskapper die toen in Meyel woonde was intussen wat ouder was geworden en vond het welletjes geweest om zijn praktijk in huiskamers uit te voeren en voelde ook niets om nog een dorp verder te moeten reizen. Dus moesten wij iets anders verzinnen. Mijn vier zussen en ik hadden het liefste “lange” haren en dus was het een goede reden het haar te laten groeien, trouwens dat vonden we ook nog leuker staan. En daarbij had ook nog veel meer mogelijkheden met lang als met kort haar. De ene keer hingen de haren los, de andere keer in een vlecht of twee staartjes of je maakte een knotje, dat kon ook nog. Maar eigelijk hadden wij, die van Kierkels er geen haar voor, tenminste dat moesten we altijd horen. Ons haar is over het algemeen dun, slap of piekerig en als je pech had zaten er ook nog weerborstels tussen die het haar, vooral als je er ’s nachts op geslapen had konden die haren ’s morgens bij het opstaan naar alle kanten uit steken (“waers” heet het in onze taal). Een kort kapsel zou dan toch het geschiktste zijn voor ons Kierkels-haar. En aangezien ik graag knipte (niet alleen “stof”, maar vooral ook “haren”), had ik nu de kans om me meer op dat terrein te bewegen en zo af en toe voor kappertje te spelen. Dat heb ik toen ook gedaan en zus Annie was mijn proefkonijn. Zij liet zich dit mooi gevallen en ik vond het natuurlijk prachtig èn het kostte mam ook nog geen rode cent. Voor mij was het een leuke bezigheid. Ja, ik had natuurlijk wel vaker bij Sjang de kapper gekeken hoe hij knipte en dacht dan: “Dat moet ik ook kunnen”. Toch is het een keer niet helemaal goed gelukt, dat zal Annie zich zeker nog goed kunnen herinneren. Nadat ik haar het model “rattenkop” had geknipt, is ze een hele week niet naar school durven te gaan. Vond het achteraf wel heel zielig voor haar. Maar ja ik was ook maar een amateurtje, die wel graag in haren knipte maar helaas niet de juiste keepjes van het vak kende. En dan kan zoiets gebeuren.

Riny